Czynności dokonywane poza Kancelarią Notarialną – co warto wiedzieć?

Część druga informacji o dokonywaniu czynności poza Kancelarią Notarialną. Wcześniejszy wpis znajdziesz tutaj

Czy dokonanie czynności poza Kancelarią kosztuje więcej?
Tak, taka czynność jest dodatkowo płatna, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Sprawiedliwości w sprawie maksymalnych stawek taksy notarialnej – uregulowane jest to w rozdziale 3, par. 17.
 
Maksymalna kwota, o którą może zostać zwiększone wynagrodzenie, to:
  • 61,50 zł brutto za każdą godzinę niezbędną do dokonania czynności, od opuszczenia kancelarii do powrotu – w godzinach od 8.00 do 20.00 w dni powszednie,
  • 123 zł brutto za każdą godzinę pracy poza kancelarią – w godzinach nocnych od 20.00 do 8.00 oraz w dni wolne od pracy.
 
Czy są jakieś różnice wynikające z miejsca dokonania czynności?
Czynności notarialne dokonane w mieszkaniu, szpitalu czy ośrodku opieki są tak samo ważne jak te dokonane w Kancelarii.
 
Bez względu na to, gdzie Rejent dokonuje czynności ciążą na nim takie same obowiązki. Zobowiązany jest do stwierdzenia tożsamości strony i ustalenia, czy ma pełną zdolność do czynności prawnych, a także czy oświadczenia składa świadomie i swobodnie.
 
Niezbędne jest ustalenie, czy strona rozumie treść i znaczenie aktu oraz czy jest on zgodny z jego wolą. Gdyby rejent powziął jakiekolwiek wątpliwości, nie wolno mu dokonać czynności.
 
 
Dlaczego jest to ważne?
Notariusz to zawód zaufania publicznego. Dokonuje czynności prawnych, wymagających pozyskania od klienta prywatnych informacji oraz wrażliwych danych, które są objęte tajemnicą zawodową. W swoich działaniach kieruje się  etyką zawodową, mając na uwadze dobro klienta i powodzenie jego sprawy.