„Udzieliłam synowi pełnomocnictwa u notariusza do zarządzania całym moim majątkiem. Z biegiem czasu nasze relacje się popsuły i syn z synową nie utrzymują już ze mną kontaktów. Zadzwoniłam do tego notariusza i powiedziałam, że odwołuje synowi pełnomocnictwo.
Usłyszałam, że „to nie wystarczy”! Ale jak to?”
A no tak.
Odwołanie pełnomocnictwa – co trzeba zrobić?
Co do zasady pełnomocnictwo można odwołać, chyba, że mocodawca zrzekł się tego uprawnienia.
Pełnomocnictwo można odwołać:
- ustnie,
- pisemnie np. poprzez wysłanie e-maila, SMS-a, pisma odwołującego lub w formie aktu notarialnego.
Aby pełnomocnictwo utraciło moc – trzeba o tym powiadomić pełnomocnika.
Czyli osobę, której wcześniej udzieliliśmy pełnomocnictwa.
Z chwilą dotarcia do niego tej wiadomości – pełnomocnictwo traci swoją moc. Pełnomocnik zobowiązany jest, co do zasady, do zwrotu dokumentu pełnomocnictwa.
Samo powiadomienie notariusza nie wystarczy. Nie spowoduje „anulowania” czynności udzielenia pełnomocnictwa.
Czy w tej sytuacji nie należy zawiadamiać notariusza?
Chociaż nie spowoduje to anulowania pełnomocnictwa to nadal warto to zrobić! Z pewnością zapobiegnie to wydawaniu kolejnych wypisów pełnomocnictwa bez odpowiedniej adnotacji o odwołaniu.
Notarialne AJT „Ale jak to?”
To seria informacyjna, w której przedstawiamy zagadnienia, które budzą zaskoczenie wśród klientów kancelarii notarialnych. Z nadzieją, że ta wiedza ułatwi komuś pojmowanie swojej sytuacji.